profil

Palo Nowak

V roce 1994 v sobě objevil nadšení pro hru na bubny. Začínal jako bubínkář na občasných tzv. bubnovačkách po čajovnách, festivalech atd. Současně jako naprostý rytmický laik začal hrát i na klasickou bicí soupravu. Poté se začal pídit po původu rytmu a technice hry na bubny s celého světa. Nejdříve začal koketovat s latinskoamerickými rytmy, poté africkými, arabskými, indickými i evropskou hudební tradicí. Od roku 1996 začal aktivně koncertovat jako hráč na bubny a perkuse s mnoha hudebními skupinami různých žánrů (Na slovíčko, Lalaland, S21, Timbuktu, O.K.TET, Santóšam, Song of satori, Evolution DEJAVU a další).

Od roku 2000 začal studovat, pod vedením učitelů z Berlína, hudbu národa Mandeng ze západní Afriky a hru na jejich tradiční hudební nástroje djembe a dunun. Začal vystupovat s vlastní skupinou SÖ,SÖ! a pražskými skupinami Drumsystem, Mugee a Tiditade. V roce 2005 podnikl dvouměsíční studijní cestu do Guinei a Mali, poté v roce 2009 (Guinea) a následně v roce 2010 (Mali) a 2013 (Guinea). Studoval u významných bubenických mistrů hru na djembe a basové bubny,a u místních hudebníků hru na tradiční hudební nástroje gongoma, bolon, balafon,kamalengoni a sbíral lidové písně. Podařilo se mu i zúčastnit se tradičních slavností a rituálů (obřízka, svatba, pohřeb, bojovníci, šamani…) a zblízka nahlédnout do života místních lidí.

Současně se zajímá o hudbu a myšlení přírodních národů. Sbírá různé tradiční lidové hudební nástroje a učí se na ně hrát a pochopit jejich správné použití v té dané kultuře či stylu hudby. V roce 2002 se začal zajímat o muzikoterapii, tj. působení zvuku a hudby na myšlení a zdraví současného člověka. Čerpal hlavně z myšlení původních kultur a jejich hudebního odkazu, také z dostupné literatury a zúčastnil se i muzikoterapeutických seminářů prof. Šimanovského a Chrise Amrheina. V roce 2008 úspěšně ukončil studium Celostní muzikoterapie I a v roce 2012 Celostní muzikoterapie II na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci pod vedením prof. Lubomíra Holzera.

Od roku 2003 pořádá kulturní a vzdělávací akce s hudbou ve školkách, školách, stacionářích, ústavech, dětských domovech, čajovnách, muzeích a festivalech. Od téhož roku vyučuje hru na africké bubny a hraje k výuce afrického, orientálního, moderního a flamencového tance (Tereza Pospěchová, Natascha Noack (GER), Christa Flaig (GER), Blanka Bartoszová, Markéta Dintrová, Marcela Sovadinová). Několik let působil jako korepetitor na bicí nástroje v Taneční škole na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a jako hudebník v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě.

V současné době pořádá workshopy hry na bubny pro děti i dospělé,výukové programy pro školy, multikulturní vzdělávání, zážitkovou pedagogiku, muzikoterapeutické semináře pro speciální pedagogy a veřejnost, projekce s povídáním o svých cestách po západní Africe. Zabývá se prodejem afrických djembe a jejich opravou, hraje na bubny a perkuse ve vlastních autorských skupinách Camara (www.camara.cz) a Soro , dále ve skupinách Tubabu (rytmy západní afriky), Mamalőr (klezmer), Sade tribute band, v samba orchestru Bum Bum band, úzce spolupracuje s Janosem Creceliusem, s artisty Cirkus jinak a Cyberfire a na dalších uměleckých projektech.
Do současné doby vyšla 4 CD, na kterých Pavla můžete slyšet:

O.K.TET : I Pharadisi (2003)
Camara : Amina (2006)
Aurelius Q : Folkways II (2007)
Tubabu : Rytmy a písně západní Afriky (2009)

Drazí učitelé:

Fränki B. Frank, Janos Crecelius, Dario D'Antonio (všichni Německo), Tonton Sylla, Mohamed Bangoura, Ali Sylla, Lancei Kante, Amara Mansare, Abdoulah Conde, Mansa Camio, Famoudou Konate, Mohamed Kouyate, Ibro Kouyate, Koungbanan Conde, Almamy Camara, Alai Djeliba, Ibro Konate, Daouda Camara, Kebre Konde, Sekuba Konde, Sory Konde, Toumany Fofana (všichni GUINEE), Drissa Kone, Madou Diakite, Sidiki Camara,Madou Fane, Modibo Keita, Adama Diarra, Souleymane Sidibe, Sega Cisse (všichni MALI), Abdoulaye Dembele (Burkina Faso), Broňa Pavlíček, Jakub Kupčík, Eifel, Vlastimil Marek, Lubomír Holzer, Zdeněk Šimanovský, Chris Amrhein, Tomáš Reindl.

Palo Nowak