Příběhy africké harfy

rozhovor
David Oplatek

O nově vzniklé skupině Paja Paja jsem si povídal s jejím zpěvákem a hráčem na Kamelengoni Palo Nowakem.

Ahoj Palo, můžeš nám říct, co to Kamelengoni je?
Kamalengoni je strunný nástroj, stylem hry a zvukem připomínající harfu. Je to nástroj poměrně mladý, jelikož vznikl v polovině minulého století, kdy mladí lovci trochu inovovali jejich tradiční hudební nástroj zvaný Donsongoni (Donso znamená lovec v jazyce Malinke a Bambara). Přidali pár strun, naladili o něco výše a vytvořili nový repertoár písní, které nejsou pouze z loveckou tématikou a mohou se hrát i mimo lovecké slavnosti a mohou na něj hrát i lidé, jenž nepatří k lovecké rodině. Je to vlastně hudební nástroj mladých afrických anarchistů.

Odkud Kamelengoni pochází?
Kamalengoni pochází s oblasti zvané Wassolon, jež leží na hranicích Guinei a Mali. Později se rozšířil i do sousedící Burkiny Faso.

Ty jsi se na tento nástroj učil přímo v Africe?
Měl jsem to štěstí, že jsem letos v Guinei potkal výborného hráče na Kamelengoni a zpěváka Bubu Mbenge. Nahráli jsme společně z jeho přáteli i CD , které se momentálně chystá k vydání. Mezi mé učitele patří například u nás známý Abdoulaye Dembele a ital Dario D´Antonio, žák vynikajícího hráče z Burkiny Faso jménem Arouna Diarra.

O čem tedy je většina písní, které se při hře na Kamelengoni zpívají?
Písňový repertoár vychází z původu nástroje. Tedy jsou to většinou písně, které vyprávějí o problémech, se kterými se potkávají lidé při svém každodenním životě. Zpívají se písně, jež oslavují život i písně které pomáhají překonávat těžké chvíle. Příběhy z běžného každodenního prožívání reality každého člověka, se svými radostmi i strastmi. Často se v textech vyskytují ponaučení a jména i příběhy významných lidí.

Kdo tvoří kapelu Paja Paja?
Naši kapelu tvoří torzo ostravské bubenické skupiny Camara. Tedy já, moje žena Marcelka a mladá nadaná hudebnice Jaru Březovjáková.V budoucnu plánujeme rozšíření ještě o jednoho muzikanta.