Krotitel starodávných strun

profil
Tomáš Kerle

Nejznámějším hráčem na tradiční malijskou loutnu n´goni je bezesporu Bassekou Kouyaté. Nahrávky jeho kapely Ngoni Ba jsou díky svěží hudební vizi a podmanivému zvuku považovány za milníky soudobé africké hudby. Pojďme si tohoto sympatického hudebníka představit trochu blíže.

Hudba jako úděl

Bassekou Kouyaté pochází z rodinné linie griotů – tradičních vypravěčů a hudebníků. Jeho matka často zpívala na svatbách a otec jakožto profesionální hudebník vedl již od útlého dětství svého syna ke hře na n´goni. Na prahu dospívání se Bassekou vydal za prací do Bamaka, kde si sháněl obživu jako čistič bot. Zde měl poprvé možnost navštívit místní hudební legendu a shodou okolností svého dědečka Banzoumana Sissoka, který byl tou dobou již úplně slepý. Tento „Starý lev“, jak se mu v Bamaku říkalo, prohloubil chlapcův styl hry na n´goni a zároveň se stal zdrojem cenných rad a podnětů, které měly budoucí malijskou hvězdu připravit na cestu životem.

Léta zrání

Po nějaké době se Bassekou vrátil zpět do svého rodného města Garany a velmi záhy začal hrát všude, kde to jen bylo možné. Díky tomu se na místní hudební scéně rychle etabloval jako velmi kreativní a nadějný mladý muzikant. Když jeho otec onemocněl, vybral za sebe jako náhradu právě svého syna, který tak mohl naplno rozvinout svůj talent na profesionální úrovni. První úspěchy se dostavily se skupinou Sumu, která hrála především na lokálních svatbách. Bassekou neustrnul na místě a neustále rozvíjel svůj styl hry. Zásadně změnil roli tradičního nástroje tím, že začal hrát na n´goni s popruhem vestoje a také experimentoval s do té doby neznámou technikou vybrnkávání, tzv. strummingu.

Postupem času se Bassekou stále více zapojoval do dalších hudebních projektů, v nichž začal zvuk n´goni plnit stále více sólovou úlohu. V 80. a 90. letech spolupracoval například Toumani Diabatého Symmetric Orchestrou. V roce 1990 nahrál se skupinou své první album Shake the whole world. Brzy poté Symmetric Orchestra proměnila svou podobu a stala se intrumentálním triem ve složení kora, balafon a Kouyatého n´goni. V této sestavě se skupina rovněž objevila na svém prvním evropském turné. Ještě v témže roce Bassekou vystoupil společně s bluesovým zpěvákem Taj Mahalem na folkovém banjo festivalu v Tenessee. Od té chvíle jeho popularita neustále narůstala i mimo rodnou Afriku a pro Kouyatého nastal v roce 1995 čas vykročit na sólovou dráhu s projektem Samaguera, na kterém spolupracoval s uznávaným malijským zpěvákem Kasse Mady Diabatém.

Vlastní cestou

Nicméně až o více jak deset let později přišel ten skutečně zásadní obrat v jeho hudební kariéře. V roce 2006 založil kapelu Ngoni Ba, která byla jako jedna z prvních složená výhradně z hráčů na n´goni. Malijská loutna se tím dostala z pozice nástroje, který tradičně plní spíše doprovodnou úlohu, do vůdčí role, což dodalo celému ansámblu naprosto unikátní zvukový charakter. V roce 2007 vydala skupina své debutové album Segu Blue. Tato nahrávka způsobila nebývalý rozruch na mezinárodní hudební scéně a vysloužila si jak nadšené recenze od hudebních kritiků, tak i vstřícné reakce od příznivců africké hudby a world-music obecně. O tři roky později pak Bassekou Kouyaté & Ngoni Ba vydali zatím své poslední album I Speak Fula, které představuje celý soubor ve vrcholné formě. Nahrávka je takovým pomyslným završením dosavadní tvorby tohoto n´goni virtuóza. Ať už jej však uslyšíte z jakékoli desky, vždy s jistotou poznáte jeho energický a přitom precizní instrumentální výraz. Hra Bassekou Kouyatého se vyznačuje pozoruhodnou technickou vyspělostí v kombinaci se silnou hudební vizí, hlubokým feelingem a schopností vyjádřit hrou na n´goni nesmírně rozmanitou paletu emocí.

Vybrané skladby z desek Segu Blue a I Speak Fula si můžete poslechnout zde: