Z pasáčka ghanskou superstar

profil
Anna Mašátová

Alpert Apozori alias King Ayisoba sice starý kontinent teprve dobývá, v domovině je ale skutečnou star. Ghanská jednička se přes šest let drží neochvějně na předních příčkách tamních žebříčků i prodejů alb.

Rockeři a punkeři spolupracující s africkými umělci už nejsou žádnou exotikou, spíše naopak, kolaborace s černým kontinentem je téměř povinností každého trochu známějšího muzikanta.
Mnozí z nich propadli Africe natolik, že se do propagace tamější hudby pustili se značnou vervou – vždyť už v šedesátých letech trávil Brian Jones z Rolling Stones čas v Maroku, kde jamoval s Master Musicians of Jajouka, Bono Vox se účastnil malijského Festivalu au Désert, Chris Eckman z Walkabouts objevil Tamikrest a dnes propraguje africkou hudbu nejen ve svém projektu Dirtmusic, ale i založením labelu Glitterbeat.

A v neposlední řadě holandští postpunkoví The Ex, kteří by si zasloužili pomník za přínos a šíření africké hudby. I oni založili vlastní label TERP specializovaný právě na vydávání afrických umělců, návštěvníci festivalu Respect si jistě vzpomenou na jejich výborné vystoupení se saxofonistou Getatchewem Mekuriou. A právě společný zájem o kontinent je svedl dohromady s Arnoldem de Boerem, vystoupujícím pod přízviskem ZEA, coby one man breakpop. Afrika se nejen zhusta prolíná de Boerovou tvorbou, dokonce se rozhodl pro vydání kazety určené speciálně pro etiopský trh, kde slovo CD či vinyl mnohdy ani neznají.

De Boer strávil v Africe léta a stále se především do Etiopie a Ghany vrací. Při jedné návštěvě slyšel v rádiu místní hvězdu Kinga Ayisobu, po menším pátrání se s hudebníkem seznámil, slovo dalo slovo a vznikl nápad na společné turtné.

Alpert Apozori alias King Ayisoba sice starý kontinent teprve dobývá, v domovině je ale skutečnou star. Ghanská jednička se přes šest let drží neochvějně na předních příčkách tamních žebříčků i prodejů alb. V kosmopolitním prostředí jeho západoafrické vlasti naleznete asi všechny hudební styly, pokud je však pro Ghanu něco příznačné, pak je to highlife a z něj vycházející hiplife. Zatímco pro prvně jmenovaný styl jsou typické jazzové dechy a kytary a vznikl téměř před sto lety, hiplife se zrodil nedávno. Ovlivněn jak highlifem, tak dancehallem, reggae a hip hopem, probublal na hudební scénu někdy v devadesátých letech. A právě Ayisoba je zástupcem nové hudební scény, do které sám vnesl ještě větší náboj. Hraje na kologo, dvoustrunný instrument pocházející ze severu země, který si osvojil po smrti svého dědečka, vášnivého kologského hráče. Mladý Ayisoba s sebou nástroj nosil všude, zprvu brnkal kravám na pastvě, navzdory své rodině vystupoval na trzích, slavnostech či pohřbech, až ho ctižádost zavedla do vzdálenější Accry, kde se nechal najmout jako hotelový hlídač. Brzy ho objevil Terry Bon Chaka, vítěz národní soutěže v hiplifu a King Ayisoba se připojil k jeho skupině. Krátkou spolupráci utnula Bon Chakova smrt, Ayisoba se musel znovu protloukat sám. Propojení tradičních nástrojů s beaty a řezavým hlasem mu však přineslo obrovskou popularitu v celé zemi, písně glosující jak vlastní život, tak aktuální politickou situaci, se držely v čele žebříčků. Prozatím natočil tři desky – Modern Ghanians, Africa a v minulém roce vydané Wicked Leaders.

https://www.youtube.com/watch?v=dy1zVY-mxHc

Melodické tóny tradičních nástrojů jdou překvapivě dobře dohromady s chytlavými basovými linkami a tanečními beaty, vše kořeněné Kingovým chraplákem vydávajícího z hrdla zvuky mezi krákoráním papoušků a mečením ovcí. Píseň I Want to See You My Father, nabádající otce, aby vzal rozum do hrsti, přestal si kupovat ženský a věnoval se svému synovi, se stala hitem, který zná v Ghaně každé malé dítě.

Vtipné, syrové, aktuální a velmi osobní texty s velkou dávkou imaginace zpívá většinou v angličtině, kterou prokládá vlastními jazyky twi a frafra. Omladina ho miluje ještě z jiného důvodu. Otevřeně se přiznává k častému požívání zeleného listu a prý toho zkonzumuje více než kdokoliv jiný v Ghaně. A o fanynky asi také nemá nouzi – dle portálu ghanamusic.com je otcem pěti dětí, které zplodil se třemi manželkami.

Info
King Ayisoba (gha)
http://kingayisobamusic.com/
http://www.makkumrecords.nl/
Článek byl přebrán z webu Fullmoonzine.cz (http://www.fullmoonzine.cz/)
Foto © Barka Fabiánová