Label Mr Bongo a jeho nová série raritních afro nahrávek

hudební novinky
Ondřej "Magič" Svoboda

Rozhovor s majitelem hudebního labelu Mr. Bongo o historii vydavatelství a vydávání raritních semipalcových singlů.

Dave Buttle, který je znám jako zakladatel labelu Mr Bongo, dlouhodobě zásobuje některé z nejlepších britských DJů a sběratelů raritními kousky z východníh Harlemu, Jižní Ameriky či Afriky. V současnosti spouští novou sérii gramofonových singlů s názvem Africa 45s a to byl hlavní podnět pro rychlou zpověď.

Můžeš nám krátce shrnout začátky Mr Bongo a tvůj podíl na něm?

Začalo to v roce 1985, když jsem studoval práva na Univerzitě v Cardiffu. Tehdy jsem začínal jako DJ v Cardiffu a Bristolu. Hrál jsem latin soul a brazilský fusion a tehdy jsem si uvědomil, že se chci hudbou zabývat naplno. Takže jsem se přestěhoval zpátky do Londýna, odkud pocházím, a vyrážel jsem na velice pestré nákupy vinylů do Los Angeles a New Yorku. Sbíral jsem desky Fania Records a další latino kousky. Během jednoho z těchto výletů jsem si všimnul, že Fania vydávali reedice ve Venezuele. Tak jsem letěl do Venezuely, vyhledal společnost, která reedice vydávala a odvezl jsem si pár kufrů plných desek. A pak jsem začal dodávat desky do Londýnských record shopů a prodával je DJům jako Gilles Peterson, James Lavelle nebo Snowboy. Poptávka byla tak vysoká, až mě přimněla otevřít obchod na Berwick St. v Londýně. To bylo v roce 1989. Byl to maličký obchod, ale lidé přijíždeli z daleka hladoví po dovozových deských, které jsem dodával z Kuby, Kolumbie, Venezuely a Brazílie.

Label Mr Bongo byl založen na začátku 90. let a proslavil se právě reedicemi a Brazilskými kompilacemi. Proč ten současný přechod na sedmipalcové singly?

Nad vytvořením série sedmipalců jsem přemýšlel delší dobu, ale až v posledním roce jsem dospěl k názoru, že teď je na to ten pravý čas. Poptávka tu je, DJové tento formát rádi hrají a sběratelé se po nich také shání.

Věnujeme velkou péči tomu, aby singly vypadaly a zněly co nejlépe. Začínáme tím, že najdeme co nejlepší dostupný master a pak spolupracujeme s jedním z nejlepších inženýrů v průmyslu gramofonových desek na světě. To znamená, že singly jsou hlasitější a kvalitnější než většina originálů. Většina ani nikdy na sedmipalci předtím nevyšla, takže je velkou výhodou možnost koupit si singl namísto celého alba kvůli jedné skladbě.

Rovněž jsme velmi spokojeni se vzhledem singlů. Všechny série jsou sladěné, ale zároveň je každý jednotlivý singl unikátní. Chtěli jsme vytvořit sérii na první pohled rozpoznatelnou, takovou, která bude vypadat dobře jako celek i po letech. Záměr byl zkrátka vytvořit sérii, kterou lidi jednoduše budou muset mít.

Série singlů už čítá přes čtyřicet kusů a zaměřují se na hudbu Brazílie, Latinu, a nově také Africkou hudbu. Požádali jsme se Davea, aby vybral jeho oblíbené kousky a popsal příběh, který se za nimi skrývá.

Bossa Tres “Imprevisto"

Brazilskou sérii jsem chtěl začít ve velkém stylu. A tahle bossa je jedna z největších jazzových klasik, jaké kdy v Brazílii vyšly. Dramatické intro a hypnotická pianová linka zpestřená perkusemi před nástupem činelů. A pak kontrabas. Opravdová klasika! Kapela Bossa Três byla založena v roce 1961 v Riu. Většinu let v jejich počátcích strávili vystupováním v jazzových klubech v USA a jejich pianista, a zřejmě nejznámnější člen Luis Carlos Vinhas, se pak vrátil do Brazílie. Imprevisto je poslední skladba z alba Em Forma! vydaném v roce 1965 a tato skladba nebyla nikdy předtím vydaná na sedmipalci.

Amazonas de Guinee “Samba”

Verze skladby Samba od kapely Amazonas de Guinee je energický Africký funk se silným vokálem. Nahrávka vznikla živě v roce 1983 v Paříži. V Guinei se kapela proslavila jako první kapela v zemi v kompletně ženském složení a to konkrétně z bývalých členek armády. Jejich vedoucí perkusionistka Kade Diallo zemřela při autonehodě pouhých pár dní po návratu z turné ve Francii na začátku 80. let.

Na začátku 90. let jsem jezdil do Paříže na nákupy desek a kazet. Bylo to v malém obchodě jménem Crocodisc, kde jsem narazil na živé album Au Coeur De Paris. Věděl jsem, že Gilles Peterson skladbu Samba hrával, ale nevěděl jsem o nikom dalším, kdo by ji hrál. Přišlo mi, že ta skladba svým způsobem lidi odrazovala, ale přesto fungovala perfektně.

Chtěl jsem, aby to byl první singl ze série Africa 45s, protože nejlépe vystihuje, o čem by tato série měla být a naznačit, co mohou od dalších Africa 45s singlů očekávat. “Samba” je především věc pro DJe, ale není to úplně obskurní záležitost. V rámci Africa 45s samozřejmě vyjdou některé hodně raritní skladby, ale není to podmínkou. Budou tam singly, jako například “Samba”, které jsou k nalezení, ale stále neobjeveny mnoha sběrateli.

Tito Puente “Tito’s Odyssey”

Když jsem dovážel desky z Venezuely, tohle byl kousek, který chtěl opravdu každý. Poptávka byla skutečně intenzivní a sběratelé i DJové mě skoro ušlapali pokaždé, když jsem tuto desku u sebe měl. Skladba vyšla na desce Tico-Allegre All Stars, která byla nahrána živě v Carnegie Hall v roce 1974 a vydaná labelem Tico. Další dramatické intro, silné perkuse, ohromná dechová sekce a hukot publika. A kromě raritního promo vydání pro rádia tahle skladba na sedmipalci taky nikdy nevyšla.

Dave a Mr Bongo nemají v žadném případě v úmyslu zpomalit s vydáváním 45s sérií, a momentálně mají v plánu vydat některé velmi žádané tituly jako Marcose Valleho Estrelar, Orchestry Baobab Kelen Ati Len nebo Kyenkyen Bi Adi M’awu od K. Frimponga.

Přeložil Ondřej "Magič" Svoboda, originál článku: http://waxpoetics.com/features/articles/dave-mr-bongo-buttle-discusses-his-new-africa-45s-series...